Навчальні цікавинки
Lego-технології у корекційно-розвивальній роботі з дітьми
Lego-технології забезпечують високу якість освіти дітей, дозволяють організовувати
ігрову, проектну, дослідницьку та творчу діяльність з дітьми і збагачують
предметно-просторове розвиваюче середовище в закладах освіти та в сім'ї. Набори
LEGO зарекомендували себе в усьому
світі як освітні предмети, що відповідають найвищим вимогам гігієнічності,
естетики, міцності і довговічності. В силу своєї педагогічної універсальності
вони виявляються найбільш переважними наочними посібниками та розвиваючими
іграшками.
При використанні LEGO-технологій в роботі, можна відзначити деякі переваги
їх перед іншими, інноваційними конструктивно-ігровими прийомами, використовуваними
для розвитку мовлення дітей:
З виробами з конструктора LEGO дитина може грати, торкатися їх, не ризикуючи зіпсувати. Конструктор безпечний: немає ризику порізатися, проковтнути
отруйний хімічний склад, наприклад, клей. У дитини руки залишаються чистими, а
прибрати вироби можна легко і швидко.
При використанні конструктора LEGO у дитини виходять барвисті і привабливі конструкції незалежно від наявних у нього навичок. У неї
виникає психологічний стан успіху.
У роботі з конструктором у дитини виникає почуття безпеки, так як конструювання - це світ під його контролем.
Конструктор LEGO не викликає у дитини негативного ставлення і вся корекційна робота сприймається ним як гра.
Оскільки конструктор можна розташувати не тільки на столі, але і на підлозі, на килимі, і навіть на стіні, дитині під час заняття немає
необхідності зберігати статичну сидячу позу, що особливо важливо для соматично
ослаблених дітей.
Робота з LEGO дозволяє розкрити індивідуальність кожної дитини, долати його психологічні труднощі, розвинути здатність усвідомлювати
свої бажання і можливість їх реалізувати.
Перспективність застосування
даних методів і прийомів знаходиться в прямій залежності від розробки належного
методичного оснащення, без якого вони не можуть повноцінно використовуватися в
освітньому процесі.
Основою корекційної роботи з
застосуванням LEGO-технологій є
конструювання декорацій, відтворення дій персонажів з озвучуванням,
конструювання моделей з подальшим їх описом, а також використання
сконструйованих моделей для розвитку лексико-граматичної складової мовлення.
Робота по лексичним темам за
допомогою LEGO-конструктора, що
має широкий вибір наборів, дає можливість дітям запам'ятовувати нові слова,
використовуючи тактильний і зоровий аналізатори. Накопичення словника у таких
дітей відбувається через побачене і усвідомлене (лексичні теми можуть бути
різноманітні, наприклад, «Мій будинок» «Ми в космосі», «Парк розваг», «Веселий
зоопарк»).
Використання LEGO-технологій в корекційно-розвивальній роботі дає
можливість здійснювати корекцію з найбільшим психологічним комфортом. Робота
над переказом, діалогом, розповідь стає більш ефективною. Переказ розповіді не
по сюжетній картинці, а по об'ємному способу декорацій з конструктора,
допомагає дитині краще усвідомити сюжет, що робить переказ більш розгорнутим і
логічним. При цьому робота над зв'язним мовленням ведеться в порядку зростання
складності, з поступовим спаданням наочності.
Діти із задоволенням
включаються в гру, орієнтовану на переказ або створення нових казок, особливо з
використанням персонажів, створених за допомогою конструктора.
Разом з дітьми можна брати
участь у створенні конструкцій, при цьому відбувається обговорення власних дій
або використання відображеної мови. Працюючи з конструктором, добре
відпрацьовувати граматичні конструкції: узгодження числівників з іменниками
(скільки в твоєму будиночку віконець? Скільки ягідок на кущику? Як гарчить лев?
У твоєму зоопарку багато кого?).
Конструюючи фігури тварин,
діти вчаться виділяти частини цілого і відпрацьовувати відмінкові закінчення («Кошеня
без чого?» - «Без хвоста»). Складання частин різних тварин допомагає розвивати
розуміння утворення складних слів. Наприклад: гра «Веселий зоопарк», де
з'єднується голова слона і тулуб жирафа і виходить слоножираф, левослон,
зеброжираф).
Застосування LEGO на заняттях позитивно відбивається на якості
корекції і навчання, так як сприяє:
- розвитку лексико-граматичних
засобів мовлення в рамках певних тем;
- формування граматичної
складової мовлення (відпрацювання навичок узгодження числівників з іменниками,
прикметників з іменниками в роді, числі і відмінку, словотвору дієслів з
використанням різних приставок, утворення складних слів);
- формування і розвитку правильного
тривалого видиху. До речі, чим химерніші декорації для даного етапу роботи,
побудовані самою дитиною, тим жвавіше проходить ця робота;
- постановці і автоматизації
звуків в ході гри (вибудовування «чарівних» сходинок, драбинок, доріжок, за
якими дитина «проходить», називаючи відповідні склади і слова);
- формування графічного образу
літер під час навчання грамоти, а також розвитку тактильних відчуттів, граючи з
закритими очима на дотик;
- оволодіння звуковим та
складовим аналізом і звуковим складом слів (застосовуються кубики з традиційним
колірним позначенням голосних, твердих і м'яких приголосних);
- формування просторової
орієнтації, схеми власного тіла (класична профілактика порушень письма);
- розвитку і вдосконалення
вищих психічних функцій (пам'яті, уваги, мислення);
- тренуванні тонких
диференційованих рухів пальців і кистей рук (має стимулюючий вплив на розвиток
мовно-рухових зон кори головного мозку, що в свою чергу стимулює розвиток
мовлення).
Отже, робота з розвитку
мовлення із застосуванням Lego-технологій робить корекційно-розвивальну роботу більш результативною.
Діти сприймають заняття як гру, вона не викликає у них негативізму, привчає
дітей до уважності, посидючості, точному виконанню інструкцій. Це допомагає
кращому засвоєнню матеріалу. Чим різноманітнішими будуть прийоми та методи
навчання дітей, тим успішнішим буде навчально-виховний процес.
Lego-технології забезпечують високу якість освіти дітей, дозволяють організовувати
ігрову, проектну, дослідницьку та творчу діяльність з дітьми і збагачують
предметно-просторове розвиваюче середовище в закладах освіти та в сім'ї. Набори
LEGO зарекомендували себе в усьому
світі як освітні предмети, що відповідають найвищим вимогам гігієнічності,
естетики, міцності і довговічності. В силу своєї педагогічної універсальності
вони виявляються найбільш переважними наочними посібниками та розвиваючими
іграшками.
При використанні LEGO-технологій в роботі, можна відзначити деякі переваги
їх перед іншими, інноваційними конструктивно-ігровими прийомами, використовуваними
для розвитку мовлення дітей:
З виробами з конструктора LEGO дитина може грати, торкатися їх, не ризикуючи зіпсувати. Конструктор безпечний: немає ризику порізатися, проковтнути
отруйний хімічний склад, наприклад, клей. У дитини руки залишаються чистими, а
прибрати вироби можна легко і швидко.
При використанні конструктора LEGO у дитини виходять барвисті і привабливі конструкції незалежно від наявних у нього навичок. У неї
виникає психологічний стан успіху.
У роботі з конструктором у дитини виникає почуття безпеки, так як конструювання - це світ під його контролем.
Конструктор LEGO не викликає у дитини негативного ставлення і вся корекційна робота сприймається ним як гра.
Оскільки конструктор можна розташувати не тільки на столі, але і на підлозі, на килимі, і навіть на стіні, дитині під час заняття немає
необхідності зберігати статичну сидячу позу, що особливо важливо для соматично
ослаблених дітей.
Робота з LEGO дозволяє розкрити індивідуальність кожної дитини, долати його психологічні труднощі, розвинути здатність усвідомлювати
свої бажання і можливість їх реалізувати.
Перспективність застосування
даних методів і прийомів знаходиться в прямій залежності від розробки належного
методичного оснащення, без якого вони не можуть повноцінно використовуватися в
освітньому процесі.
Основою корекційної роботи з
застосуванням LEGO-технологій є
конструювання декорацій, відтворення дій персонажів з озвучуванням,
конструювання моделей з подальшим їх описом, а також використання
сконструйованих моделей для розвитку лексико-граматичної складової мовлення.
Робота по лексичним темам за
допомогою LEGO-конструктора, що
має широкий вибір наборів, дає можливість дітям запам'ятовувати нові слова,
використовуючи тактильний і зоровий аналізатори. Накопичення словника у таких
дітей відбувається через побачене і усвідомлене (лексичні теми можуть бути
різноманітні, наприклад, «Мій будинок» «Ми в космосі», «Парк розваг», «Веселий
зоопарк»).
Використання LEGO-технологій в корекційно-розвивальній роботі дає
можливість здійснювати корекцію з найбільшим психологічним комфортом. Робота
над переказом, діалогом, розповідь стає більш ефективною. Переказ розповіді не
по сюжетній картинці, а по об'ємному способу декорацій з конструктора,
допомагає дитині краще усвідомити сюжет, що робить переказ більш розгорнутим і
логічним. При цьому робота над зв'язним мовленням ведеться в порядку зростання
складності, з поступовим спаданням наочності.
Діти із задоволенням
включаються в гру, орієнтовану на переказ або створення нових казок, особливо з
використанням персонажів, створених за допомогою конструктора.
Разом з дітьми можна брати
участь у створенні конструкцій, при цьому відбувається обговорення власних дій
або використання відображеної мови. Працюючи з конструктором, добре
відпрацьовувати граматичні конструкції: узгодження числівників з іменниками
(скільки в твоєму будиночку віконець? Скільки ягідок на кущику? Як гарчить лев?
У твоєму зоопарку багато кого?).
Конструюючи фігури тварин,
діти вчаться виділяти частини цілого і відпрацьовувати відмінкові закінчення («Кошеня
без чого?» - «Без хвоста»). Складання частин різних тварин допомагає розвивати
розуміння утворення складних слів. Наприклад: гра «Веселий зоопарк», де
з'єднується голова слона і тулуб жирафа і виходить слоножираф, левослон,
зеброжираф).
Застосування LEGO на заняттях позитивно відбивається на якості
корекції і навчання, так як сприяє:
- розвитку лексико-граматичних
засобів мовлення в рамках певних тем;
- формування граматичної
складової мовлення (відпрацювання навичок узгодження числівників з іменниками,
прикметників з іменниками в роді, числі і відмінку, словотвору дієслів з
використанням різних приставок, утворення складних слів);
- формування і розвитку правильного
тривалого видиху. До речі, чим химерніші декорації для даного етапу роботи,
побудовані самою дитиною, тим жвавіше проходить ця робота;
- постановці і автоматизації
звуків в ході гри (вибудовування «чарівних» сходинок, драбинок, доріжок, за
якими дитина «проходить», називаючи відповідні склади і слова);
- формування графічного образу
літер під час навчання грамоти, а також розвитку тактильних відчуттів, граючи з
закритими очима на дотик;
- оволодіння звуковим та
складовим аналізом і звуковим складом слів (застосовуються кубики з традиційним
колірним позначенням голосних, твердих і м'яких приголосних);
- формування просторової
орієнтації, схеми власного тіла (класична профілактика порушень письма);
- розвитку і вдосконалення
вищих психічних функцій (пам'яті, уваги, мислення);
- тренуванні тонких
диференційованих рухів пальців і кистей рук (має стимулюючий вплив на розвиток
мовно-рухових зон кори головного мозку, що в свою чергу стимулює розвиток
мовлення).
Отже, робота з розвитку
мовлення із застосуванням Lego-технологій робить корекційно-розвивальну роботу більш результативною.
Діти сприймають заняття як гру, вона не викликає у них негативізму, привчає
дітей до уважності, посидючості, точному виконанню інструкцій. Це допомагає
кращому засвоєнню матеріалу. Чим різноманітнішими будуть прийоми та методи
навчання дітей, тим успішнішим буде навчально-виховний процес.
Коли вже час? Оптимальним віком вважається 4-5
років: малюк уже достатньо добре вміє говорити, володіє уявою та може всидіти
на одному місці. Звісно, цей показник умовний: хтось у 3,5 роки вражає
памʼяттю, а хтось навіть у школі не може вивчити 4 рядки. Якщо ваша дитина не
схильна саме до вивчення віршів, спробуйте інші техніки розвитку памʼяті.
Чому віршам приділяють так багато уваги?
1.
Виробляється вміння сприймати та обробляти інформацію.
2.
Збільшується словниковий запас.
3.
Тренується уява за допомогою побудованих образів і
асоціацій.
4.
Покращується дикція.
Починати варто з коротких уривків. Для першого разу вистачить дворядкової
скоромовки чи чотиривірша. Обирайте вірші з дитячих книжок, які відповідають
віку вашої дитини.
Основна складність у вивченні віршів — це робота памʼяті. Діти всотують
інформацію, як губки. Проте в їхній мозок потрапляють і зовсім непотрібні речі.
Часто малюки не можуть запамʼятати літери, проте кілька днів наспівують рядки з
почутої на радіо пісні. Якщо вірш буде надто складним, станеться інформаційне
перевантаження: малюк просто не зможе запамʼятати його, навіть якщо сильно
цього хотітиме.
Основні способи швидкого запам’ятовування віршів
До класичних способів належать усім знайомі техніки:
1.
Повторення. Малюк просто
повторює рядки за мамою чи татом (якщо не вміє читати). Так він їх
запамʼятовує. Далі рядок за рядком відбувається нашарування. Підходить
дітям-аудіалам, які добре сприймають інформацію на слух.
2.
Переписування. Чудовий
метод для людей з фотографічною памʼяттю. Достатньо кілька разів переписати
вірш, і він відкладеться в голові як знімок. Звісно, для цього методу дитина
має вміти писати.
3.
Аналіз змісту. Детальний
розбір сюжету сприяє швидкому запам’ятовуванню. Треба встановити послідовність
появи нових образів, дій тощо. Коли дитина розуміє суцільний сюжет, їй легше
запамʼятати послідовність і не губити рядки чи окремі слова.
4.
Читання вголос. Чудова
методика для дітей зі слуховою памʼяттю. Їм необхідно лише кілька разів
прочитати вірш зі збереженням інтонації. Тоді, декламуючи його, вони ніби
чутимуть власний голос, який розповідає рядки. Але необхідно, щоб малюк уже
вмів читати з інтонацією.
Ці методи можна комбінувати, тоді шанси на успіх стають вищими. Проте з часом
ви визначите оптимальний спосіб, який підходить саме вашій дитині. Дамо прості поради для заучування віршів різного розміру.
·
Для коротких
віршиків. Намагайтеся виділити достатню кількість часу, щоб вивчити відразу хоча б
чотиривірш. Перш ніж вчити його, неодмінно запитайте в дитини, чи зрозуміла
вона всі слова і смисл тексту. Вчіть рядок за рядком, кожного разу повторюйте з
початку. Одразу заучуйте вірш з інтонацією та виразністю. Короткі уривки добре
вивчаються на слух, підходять для читання вголос, саме тому їх обирають для
наймолодших.
·
Для довгих
уривків краще використовувати комбінацію методів: аналіз змісту, читання вголос і
про себе, переписування. Дітям дошкільного віку краще не вчити завеликі вірші
зі складними словами та реченнями. Важливо, щоб частини тексту сприймалися як
одне ціле, тому можна поекспериментувати з оригінальними способами заучування.
Трохи творчості: оригінальні
методики запам’ятовування
Для прикладу візьмемо чотиривірш з веснянки Тамари Коломієць:
Ішла весна-красна
у синій хустинці.
Несла весна-красна
у скриньці гостинці.
Малюємо вірш. Надрукуйте
текст вірша. Розберіть кожне слово на образи. Зобразіть увесь уривок у вигляді
послідовних малюнків. У нашому
випадку перші рядки виглядатимуть приблизно так: малюнок дівчини, яка йде
дорогою, можна зобразити її червоною (красна); синя хустинка; далі дівчина
зображена зі скринькою; наступний образ — відкрита скриня з солодощами.
Переваги:
·
творчий і захопливий процес, який зацікавить дитину;
·
розвиває уяву;
·
тренує моторику.
Недоліки:
·
потребує багато часу;
·
підходить не для всіх віршів.
Метод Цицерона. Його ще
називають методом кімнати. Суть
полягає в тому, щоб «розставити» кодові слова в різних місцях приміщення (за
годинниковою стрілкою). Потім це допоможе згадати вірш, обводячи поглядом
кімнату, і не забути жодного слова.
Наприклад, уявімо, що з одного кутка кімнати йде заквітчана дівчина. Трохи
далі вона одягає синю хустку. З тумби чи столу вона бере важку скриньку з
цукерками й несе її до слухачів. Також «зачіпки» можуть бути статичними: просто
синя хустка на столі, скринька, повна цукерок, на підлозі тощо.
Основні правила:
·
спочатку прочитати вірш 5-6 разів;
·
виокремити важливі образи;
·
дотримуватися розподілу образів (1 місце = 1 образ).
Перевага методу полягає знов-таки в його незвичності. Якщо дитина має
візуальну чи образну памʼять, цей спосіб їй точно сподобається. Головний
недолік — потребує багато часу, бо треба пояснити, як працює метод Цицерона.
Асоціації. Основне завдання — вигадати кумедні, незвичні, перебільшені образи,
повʼязані з текстом. Відзначимо, що цей спосіб підходить для старших за
віком дітей (приблизно 5-6 років). Для аналізованого чотиривірша можна вигадати
кумедну асоціацію: іде дівчина, з неї постійно злітає синя хустка, а скринька з
гостинцями виявляється порожньою. Якщо дитина запамʼятає, що все має бути навпаки,
метод спрацює.
Переваги:
·
дуже креативний спосіб, що стимулює творчі здібності;
·
розвиває уяву;
·
можна швидко вивчити вірш зі складним сюжетом.
Недоліки:
·
діти не одразу створюють вдалі асоціації, тому
потрібна допомога дорослих;
·
може не спрацювати з віршами, які містять надто
абстрактні образи.
З вивченням віршів напам’ять не вийде розпрощатися до кінця школи. Тому, щоб полегшити дітям дану роботу, слід використовувати різні
методики. І починати вчити короткі вірші бажано вже з 4-х років, тим паче що це заняття можна перетворити на цікаву і
корисну розвагу для дитини будь-якого віку!
Мовні вправи для дошкільнят, які сприяють успішному оволодінню рідною мовою
Розвиток дітей проходить з різною, суто індивідуальною
швидкістю. Однак важливо контролювати досягнення дитиною певних вікових цілей,
щоб мати можливість вчасно визначати, розвивається вона належним чином чи ні. Наприклад, якщо дитині складно
генерувати звуки або вимовляти слова, її необхідно обов'язково показати
логопеду. Фахівець зможе визначити, чи є в малюка проблеми зі слухом або
проблеми, пов'язані з мовним розвитком. Така інформація дуже важлива, оскільки
допомагає батькам об'єктивно оцінити ситуацію та вжити необхідних заходів для
усунення проблем. Нижче наводяться ознаки затримки мовленнєвого розвитку в дітей різних вікових груп і методи усунення проблем,
включаючи деякі нескладні вправи для розвитку мови, призначені для дітей
дошкільного віку.
Ознаки затримки мовленнєвого розвитку в дітей дошкільного віку
Далі наводяться деякі ознаки, на які необхідно
звернути особливу увагу в період росту дитини. Обов'язково порекомендуйте батькам звернутися до спеціалістів, якщо в дитини з'являються ці або будь-які інші тривожні ознаки.
Вік |
Ознаки затримки мовленнєвого розвитку |
2 роки |
·
Погано, ледве вимовляє слова й тільки
імітує мовлення, не може вимовляти фрази. ·
Оперує тільки декількома словами,
уживаючи їх знову і знову, не може виражати свої думки за допомогою мови. ·
Є проблеми з розумінням простих
команд. |
3 роки |
·
Не вміє спілкуватися за допомогою
коротких речень. ·
Не може пояснити, що він хоче або чого
потребує, хоча до цього віку вже повинен це вміти. |
4 роки |
·
Не може формулювати речення, що
складаються з кількох слів. ·
Плутається у використанні займенників
«ти» та «я». |
5 років |
·
Не може дотримуватись указівок, які
містять прийменники «на» або «під». ·
Не вміє правильно вимовляти власне
ім'я. ·
Не може правильно говорити в минулому
часі й уникає використання в розмові множини. ·
Не може розповісти, про що він
дізнався в дитячому садку. |
Вправи на розвиток мовлення для дітей дошкільного віку
1. Дидактичні картки
Дидактичні картки чудово допомагають
дітям вивчати звуки, які вони не можуть правильно вимовити. Найкраще
перетворити цю вправу на гру й нагороджувати дитину, коли вона правильно
вимовляє звуки, проілюстровані на картці. Це не тільки робить вправу більш привабливою,
але й мотивує дитину намагатися досягати найкращих результатів.
2. Вправи перед дзеркалом
Дітям із проблемами артикуляції важко вимовляти слова та звуки через невміння правильно рухати ротом для вимови правильного звуку. Вправа перед дзеркалом – це одна з найбільш корисних мовленнєвих вправ для дітей дошкільного віку, яка здатна допомогти вирішити дану проблему. Ви можете навчити вашу дитину правильного положення і руху губ, язика й рота, що необхідно для виголошення певного звуку, демонструючи їх перед дзеркалом. Таким чином, дитина зможе зрозуміти, які рухи їй необхідно виконати, щоб вимовляти звуки та слова.
3. Стриб-скік
Стриб-скік – це весела та проста
мовленнєва вправа, яка полягає в повторенні слова, проблемного для дитини у
плані вимови, не менше шести разів. У вправі використовуються шість паперових
основ, що називаються лататтям, які розкладають на підлозі по всій кімнаті. На
них має бути написане слово, вимову якого повинна тренувати дитина. Малюку
необхідно вимовляти слово щоразу, коли він стрибає на «латаття».
Коли ж він застрибне на шосте «латаття», ви
можете нагородити його улюбленими ласощами.
4. Постійно розмовляйте з дитиною
Мовленнєві навички дітей розвиваються
швидше, якщо батьки та члени родини постійно спілкуються з ними. Коли люди з близького оточення
часто розмовляють з дитиною, а також в її присутності, у неї з'являється
можливість слухати нові слова та спілкуватися.
5. Заохочуйте вашого малюка розмовляти
Систематичні бесіди з дитиною – це
найкращий спосіб допомогти їй розвинути мовленнєві навички. Інший спосіб
досягнення цієї мети полягає в тому, щоб вимовляти назви предметів, на які
вказує малюк, заохочуючи його промовляти слова, щоби зрозуміти їхню вимову й
запам'ятати. Фахівці вважають, що треба виконувати бажання дітей, тільки якщо
вони висловлюють їх словами й намагаються пояснити, чого вони хочуть, за
допомогою жестів. Це буде мотивувати дитину шукати шляхи вирішення своїх
мовленнєвих проблем, щоб отримати те, що їй потрібно.
6. Повторюйте
У порівнянні з іншими мовленнєвими
вправами для дітей дошкільного віку багаторазове повторення слів може здатись
батькам роботою, що дуже втомлює, особливо якщо малюк за своєю природою допитливий.
Проте це заняття може бути дуже корисним при навчанні розмовної мови.
Повторюючи дитині слова, краще вимовляти їх повільно й виразно, щоб вона могла
чітко розчути їх і запам'ятати всі фонеми у словах. Щоби полегшити дитині
процес запам'ятовування, можна розбивати слова на частини. Спостерігаючи за
вашими рухами рота, дитина зможе запам'ятовувати вимову слова, але для цього їй
треба бути дуже уважною.
7. Читайте книги разом з дитиною
Один з найкращих способів розвитку мовленнєвих навичок у
дітей – це читання. Однак варто подбати про вибір
такої книги, яка сподобається дитині. Слід
запропонувати дитині відвідати бібліотеку й дозволити їй
самій вирішити, які книги їй будуть цікаві, а потім запропонувати батькам купити їх у книгарні. Книги з ілюстраціями подобаються дітям
найбільше й дозволяють розмовляти з дитиною під час читання. Намагайтеся
простими словами пояснювати малюку, про що говорять ілюстрації, просіть його
повторювати слова слідом за вами або ставити запитання, що стосуються малюнків,
намагатись відповідати на них разом з вами. Це зробить читання більш
продуктивним і цікавим заняттям.
Існує думка, що до логопеда потрібно звертатися тоді,
коли дитина досягне шестирічного віку та
буде йти до школи, а до цього часу вона ще не «виговорилася». Але,
насправді, чим раніше дитина буде оглянута спеціалістом-логопедом, тим більша
вірогідність виправлення мовлення. Більшість порушень мовлення мають органічну
основу, тобто пов’язані з недорозвитком або особливостями будови артикуляційного
апарату чи кори
головного мозку. А людське тіло розвивається по-різному в різний час життя.
Існують вади, які ефективно можна виправити лише до певного віку. Якщо «термін»
пропущено, то проблему вирішити буде набагато важче та знадобиться більше часу,
щоб виправити ваду або ж звести її до мінімуму. Мовлення,
особливо в дитячому віці, дуже швидко розвивається та видозмінюється і на кожен
віковий період існують певні мовні норми.
Наскільки правильно
буде розвиватися мовлення в дитини, багато в чому залежить від
батьків. В жодному разі не слід перекручувати слова в спілкування з малюком і
«сюсюкати». Спілкуватися з дитиною слід нормальною, правильною мовою.
На мовленнєвий розвиток дитини великий вплив також має психологічна обстановка у
родині: сприятливо позначається спокійне, доброзичливе спілкування, відсутність
криків та скандалів, дотримання режиму дня. Ці умови створюють атмосферу, в
якій не виникає ризик розвитку заїкання та неврозів. Цілком нормально, коли
дитина у віці 2-5 років продовжує неправильно вимовляти певні звуки та літери.
Проте при цьому дуже важливо вчасно зрозуміти, чи недоліки дитячого мовлення є природним етапом розвитку, чи проявом проблем, що
вимагають втручання логопеда.
Мовленнєві норми у розвитку дитини:
2-3 місяці – малюк агукає, сміється, кричить та вимовляє звуки «а», «і», «у».
5-8 місяців – розуміє мову дорослих та повторює за ними звуки, вимовляє окремі
однакові склади «ма», «ба», «да».
9-13 місяців – говорить перші слова «мама», «баба», «дядя», об’єднує однакові склади в
слова.
До кінця 2 років – знає до трьохсот слів.
До кінця 3 років – знає до тисячі слів, будує короткі нескладні речення. Може перекручувати
слова, замінювати одні звуки іншими, вживати граматично неправильні форми слів.
Але якщо при цьому батьки розуміють малюка, то причин для хвилювання немає.
4 роки – малюк розмовляє так, що його розуміють
оточуючі, знає 2500 слів.
5-6 років – дитина знає до 4000 слів, правильно
вимовляє всі звуки, вміє зв’язно і правильно говорити. Виняток для 5 років
становить звук «р», який дошкільнята ще можуть не вимовляти. Проте перед школою
і ця проблема має бути подолана.
До логопеда потрібно звернутись, якщо:
У 7-8 місяців малюк
не розуміє звернену до нього мову: не реагує на своє ім’я, не повертає голову у
відповідь на запитання: «Де мама?», «Де тато?».
В рік дитина не
вимовляє 8-10 слів типу «киць-киць», «ам», «бах». Отоларинголог встановив
зниження слуху. Невролог виявив відхилення в тонусі м’язів. Хірург порадив
підрізати укорочену під’язикову вуздечку – при відкритому роті кінчик язика не
дотягує до піднебіння. Є розщелина піднебіння чи губи («заяча губа», «вовча
паща»). Стоматолог виявив аномалії зубощелепної системи; верхня або нижня
щелепа надмірно висунута вперед або западає, неправильний ріст зубів.
У 2 роки дитина не
розмовляє окремим словами.
У 2,5 років немає
елементарного фразового мовлення – у спілкуванні з дорослими малюк не об’єднує
2-3 слова. Хоча б «дай пі» (дай пити) чи «тато бі» (тато поїхав).
До 3 років
неправильно відтворює прості ритми типу «тук-тук-тук».
У 3 роки у дитини
зберігається підвищене слиновиділення – під час мовлення тече слина, а малюк її
не ковтає.
До 3 років не може
виконати прості рухи органами артикуляції. Наприклад, висунути язик або
утримати губи в усмішці до 5 секунд.
Після 3 років
продовжує спрощувати більшість слів. Наприклад, замість слова «телефон»
говорить «тефон». Після 3 років малюк не вживає найпростіші граматичні
конструкції (число, рід, відмінок).
До 3,5 років не
розрізняє на слух схожі за звучанням звуки, склади, слова. Наприклад,
мишка-миска, гілка-білка. Розмовляючи, мимовільно просовує язик між
зубами. Не цікавиться навколишнім світом, не ставить запитання. Дитина говорить
«в ніс», гугнявить. Розмовляє неемоційно, монотонно, невиразно.
Якщо в 4 роки у
дитини дуже бідний словниковий запас (в нормі близько 2000 слів), вона не може
запам’ятати віршик, а також зовсім не розповідає власних історій (при цьому
помилки в реченнях, проблеми зі складними звуками – ще норма).
У 4 з половиною роки
не сформована звукова сторона мовлення – не вимовляє звуки або вимовляє їх неправильно.
Малюк «захлинається» мовленням, поспішає висловити свої думки. Видиху не
вистачає на фразу, добирає повітря посеред слова.
Якщо в 5-6 років все
ще є проблеми із вимовою звуків, в тому числі з сонорними приголосними (звуками
«р» і «л»), дитина не здатна описати своїми словами
сюжет, зображений на малюнку,
або припускається грубих помилок в побудові речення (однак нормою для дітей цього віку є помилки в складних
реченнях такі, як непослідовність в
розповіді).
Якщо з’явилися
труднощі з початком шкільного навчання (читання, письмо).
Якщо ж істотних мовленнєвих вад у дитини немає, батьки
самостійно можуть допомогти дитині виправити недоліки за допомогою різних мовних
ігор та вправ, читання вголос книжок, вивчення напам’ять віршиків чи
скоромовок. Якщо ж виявлено глибшу проблему, то батьки, не дивлячись на заняття із
логопедом, все одно повинні допомагати дитині вдосконалюватися, адже
тільки вони є завжди поряд зі своїм малюком.
ЯК АКТИВІЗУВАТИ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ
ОЗДОРОВЧІ ТЕХНОЛОГІЇ У КОРЕКЦІЙНІЙ РОБОТІ
Немає коментарів:
Дописати коментар