За результатами
досліджень і спостережень, вчені зробили висновок, що складання конструктора
позитивно впливає на розвиток дитини. LEGO дозволяє дітям
вчитися, граючись, і навчатись у грі. Конструюючи, вони занурюються в
організовану дорослими ситуацію. При цьому у дітей розвивається творча уява,
комунікативні якості, допитливість. Знання, які отримують діти, є актуальними,
необхідними для них. А цікавий матеріал засвоюється легко і назавжди.
Отже, застосування LEGO сприяє:
1.
Розвитку у дітей сенсорних відчуттів
(тому що використовуються деталі різної форми, основних кольорів).
2.
Розвитку та вдосконаленню психічних
функцій (пам’яті, уваги, мислення, розвиток таких мислительних процесів, як
аналіз, синтез, класифікація, узагальнення).
3.
Тренуванню пальців кисті руки, що
дуже важливо для розвитку дрібної моторики руки. А також сприяє розвитку
мовлення дитини, тому що недарма кажуть: «Мова дитини на кінчиках пальців».
4.
Об’єднанню дитячого колективу, формуванню симпатії один до
одного, так як діти навчаються спільно вирішувати задачі, розподіляти ролі,
пояснювати один одному важливість прийнятого конструктивного рішення.
Дуже тісно конструктивна
діяльність пов’язана з розвитком мовлення, комунікативних навичок, тому що
спочатку дитина проговорює подальші дії, які деталі вибере, необхідну їх
кількість, розміри. Захоплюючись грою, дитина проектує свою діяльність та
втілює її у життя.
Як грати в Лего з дітьми, щоб їм це пішло на користь?
Особливості
гри з малюками:
Вам
необхідно привернути увагу дитини. Перший час він може розкидати деталі в
сторони.
Дайте йому
пограти в Lego самостійно, щоб
відбулося знайомство з новою річчю.
Далі
покажіть вашу зацікавленість даною річчю, збирайте разом прості фігури.
Запорука успіху – заохочення до гри.
Пояснюйте
словами, що потрібно зробити, просіть
допомогти вам, називайте кольори, форми,
розміри, чергуйте їх.
Дайте йому
повторювати за вами легкі для відтворення конструкції, обов'язково хваліть
вашого малюка, підігріваючи мотивацію. Дуже скоро він навчиться виконувати
завдання за вашими підказками.
Найперше, що бажано збудувати, - це вежа з
кубиків.
Дізнавайтеся
про предмети на дотик. Сховайте окрему фігурку в мішечок для іграшок, дайте її
помацати.
Придумуйте
казки, проводьте тематичні ігри. Поступово будуйте парки, села, міста.
Навчіть
описувати деталі.
Ось приклади ігор, в які можуть
погратися батьки разом зі своїми дітьми. Це ігри-лабіринти, які потрібно
спочатку самим сконструювати із цеглинок. Головне –
коментувати гру та супроводжувати дії мовленням.
Гра «Закоти м’ячик у лунку» (для дітей 3-4 років)
Мета:
виховувати терплячість під час виконання завдання; розвивати дрібну моторику
рук, координацію рухів; закріпити основні кольори.
Обладнання: цеглинки DUPLO, м’ячики 3-х або
більше кольорів.
Хід гри:
Спочатку потрібно дитині разом з
дорослим вигадати і сконструювати лабіринт для гри. Потім виготовити лунку для
м’ячиків (лунки
повинні бути такого ж кольору, що і м’ячики). Потім потрібно закотити м’ячик у свою лунку.
Гра «Проведи тваринку у свій будиночок» (для дітей 3-4 років)
Мета: виховувати дружні взаємини у дитячому
колективі; розвивати дрібну моторику рук, пам'ять, просторову орієнтацію,
увагу; вчити співвідносити розмір предметів.
Обладнання: цеглинки DUPLO; фігурки
тварин.
Хід гри:
Виготовити лабіринт або
використати з попередньої гри. Для кожної тваринки, відповідно до її розмірів,
потрібно виготовити свій будиночок. Потрібно кожну тваринку провести лабіринтом
так, щоб вона потрапила у свій будиночок. Потім можна попросити, щоб одна
тваринка «прийшла» у гості до іншої.
Отже, чим корисно LEGO?
Головна особливість цієї іграшки -
допомогти розвинути ті навички, яких немає у дитини.
Нетовариські діти навчаться знаходити спільну мову.
Збираючи деталі спільно, діти комунікують між собою. Їм доведеться домовлятися, співпрацювати, обговорювати
подальші дії, йти на контакт, щоб
створювати щось разом. З іншого
боку, гіперактивні діти освоять посидючість. Цікаве заняття з батьками допоможе їм
стати більш сконцентрованими. Успіхів Вам!
Поради логопеда щодо вивчення
дітьми іноземної мови
·
Навчання іноземної
мови повинне здійснюватись в ігровій формі.
·
Добре, якщо у дитини є потяг до розуміння іноземної
мови. В іншому випадку дорослому слід ретельно підбирати потрібну методику
вивчення мови для зацікавлення дитини.
·
Оскільки батьки – це взірець для наслідування для
дитини в усьому і в мовленні зокрема, навчаючи іноземній мові, сам дорослий
повинен мати прекрасну вимову та знати тонкощі граматики. Адже саме з батьками
дитина гратиме в іноземців і перейматиме особливості спілкування.
·
У випадку, коли мовлення дитини формується згідно
вікових норм і немає порушень у розвитку мовлення, тоді в період інтенсивного
вивчення рідної мови можна розпочати вивчення іноземної. Адже саме в цей час
дитина добре сприймає і засвоює нові слова і правила.
·
Дуже добре на засвоєння іноземної мови впливає
спілкування з носіями мови. Окрім того, що дитина буде чути правильне мовлення,
нове мовне середовище дасть змогу дитині зрозуміти, де і як можна практично
використати іноземну мову.
·
Навчання іноземній мові передбачає сформованість
фонематичного слуху та сприймання. Тому якщо у дитини є певні порушення,
зумовлені недостатньою зрілістю фонематичних процесів, з вивченням іноземної
мови варто трохи зачекати.
·
Також не варто розпочинати навчання іноземної мови,
якщо дитина ще не опанувала звуки рідної мови. Інакше в дитини може виникнути
«плутанина» з артикуляцією певних звуків, змішування у вимові звуків різних
мов, що негативно позначиться на розвитку мовлення
загалом та формування звуковимови зокрема.
Мовні ігри від логопеда для
вивчення з дітьми
іноземної мови
1.
Батькам слід пам’ятати, що як і при вивченні рідної
мови, для дітей дуже важливою є візуалізація, а не просто пояснення чи
переклад. Наприклад, при вивченні англійської мови не варто перекладати слово
«cat» – це «кіт». Достатньо показати на кота чи його зображення на картинці й
вимовити «cat». Такої аналогії між візуальним образом і вимовленим англійським
словом буде цілком достатньо, щоб дитина його зрозуміла і запам’ятала.
2.
Гарний ігровий прийом – розучування віршиків і пісень
іноземною мовою. А якщо їх промовляння супроводжувати хоч невеличким
театралізованим дійством (пальчиковим театром, таночком, діями з іграшками
тощо) – діти із задоволення повторюватимуть їх знову і знову.
3.
Для вивчення з дітьми іноземної мови використовуйте
іноземний етикет. Можна домовитись між собою і в побуті використовувати
іноземні кліше ввічливості. Наприклад, вранці після пробудження кажіть «Доброго
ранку» двома мовами, так само бажайте «Надобраніч»,
«Смачного», промовляйте слова вдячності та вибачення
тощо.
4.
Обов’язково рахуйте іноземною усе навкруги, називайте
колір та розмір предметів, збагачуйте словник назвами членів родини, меблів,
посуду і т. д. Називайте іноземною мовою всі предмети та дії, з якими
зіштовхується дитина.
5.
Використовуйте для вивчення іноземних слів книжку з
яскравими картинками. Добре, якщо під картинкою буде написане іншомовне слово.
Називайте всі ці слова, а малюк нехай за вами повторює.
6.
Складнішою, але дуже корисною, є гра-римування. Для
цієї гри у дитини вже має бути певний словниковий запас іншомовних слів.
Дорослий допомагає дитині, пропонуючи зразок, наприклад: cat – hat, dog – frog,
parrot – carrot тощо.
7.
Проявляйте творчу фантазію, зі щирим задоволенням
грайте в іноземців. Супроводжуйте іноземною мовою усі спільні види діяльності:
малювання, ліплення, аплікацію тощо. І якщо такі іноземні ігри будуть
систематичними, ваша дитина швидко стане носієм другої мови.
Білінгвізм,
або двомовність, у дітей
Існуюче
двомовне середовище в нашому суспільстві може позначитися на мовленні дитини як
позитивно, так і негативно. Якщо дорослі, які оточують дитину, розмовляють
правильно і чисто, дитина автоматично успадкує правильне мовлення. Якщо ж
мовлення дорослих спотворене, перевантажене некоректними формами висловлювань,
жаргонами, – відповідним буде і результат. Адже мозок дитини, її центральна
нервова система, органи чуття, артикуляційний апарат сформовані таким чином, що
дитина з народження здатна засвоювати кілька мов одночасно.
Однак тільки успадкування та запам’ятовування для
оволодіння вмінням розмовляти недостатньо. Потрібна щоденна, послідовна,
цілеспрямована робота з розвитку усного мовлення.
Для
того, щоб запобігти виникненню «суржику», слід обов’язково демонструвати дітям
приклади правильного розмовного мовлення. І якщо в такому випадку прикладом не
можуть бути батьки, ним має стати педагог (вихователь, учитель), або хтось із
найближчого оточення дитини. У випадку, коли в сім’ї, де росте і виховується
дитина, звучить «правильна» іноземна
мова, а в навчальному закладі – українська, з часом вона буде володіти однаково
добре двома мовами. Дітям нелегко заговорити новою для них мовою, а це означає,
що потрібні терпіння та тактовність з боку дорослих. Слід відразу заохочувати нехай
навіть незначні перші успіхи дитини.
При вивченні другої іноземної мови слід спочатку
акцентувати увагу на сприйнятті, розумінні, а вже потім на говорінні.
Для
того, щоб не відбулося засмічення мовлення дитини, необхідний постійний
контроль дорослих під час двомовного спілкування. Також сім’ям, в яких
виховується дитина-білінгв, бажано час від часу отримувати консультацію
логопеда для того, щоб попередити виникнення мовленнєвих порушень.
Дуже
важливо з самого дитинства виховувати в дітях інтернаціональні почуття, повагу
до інших мов і народів. Слід пояснити дитині, що вивчення мови іншого народу –
це повага до його культури, побуту, традицій.
Пам’ятайте,
що процес оволодіння другою мовою є досить тривалим, тому не потрібно постійно
виправляти помилки, вказувати на них. Невимушений характер спілкування та щира,
довірлива атмосфера будуть викликати у дитини природне бажання розмовляти на
декількох мовах.
В умовах ситуації,
що склалася в країні, велика кількість
закладів освіти працює дистанційно. Дистанційне навчання передбачає наявність
технічних засобів. Перед початком такої роботи педагог має ознайомитись із
технічними можливостями батьків і, відповідно до цього, будувати свою роботу. А ще батьки повинні усвідомити свою
важливість у роботі з дитиною і, взагалі, важливість дистанційного навчання,
щоб не гаяти час.
При наявності технічних можливостей
найпоширеніші види технологій:
– Заняття в режимі он-лайн (платформи
різні, закриті групи).
Присутність батьків обов’язкова.
Логопедичні групи можна ділити на
підгрупи. З батьками кожної підгрупи визначити окремий час.
– Відео- та аудіо-записи.
– Електронні матеріали, які потрібно
надіслати батькам.
Якщо технічні можливості батьків
обмежені телефонними розмовами, то консультуємо по телефону.
Якщо є можливість очно-дистанційного
навчання, то батьки можуть виступати в ролі асистента вчителя-логопеда. Батьки
приходять до нас і ми надаємо надруковані докладні покрокові інструкції,
матеріали, і вони вдома займаються з дітьми.
В режимі дистанційного навчання можна відпрацьовувати всі
етапи, починаючи з артикуляційних та дихальних вправ, закінчуючи автоматизацією
і диференціацією звуків. Постановку за наслідуванням також слід робити. Хтось
із дітей обов’язково зможе цим оволодіти.
Шановні батьки! Для закріплення результатів
корекційно-відновлювальної роботи з логопедом Ваші діти
потребують також систематичного виконання домашніх завдань.
Перед
початком занять підготуйте все, що може Вам знадобитися:
• велике настільне дзеркало, щоб
дитина могла контролювати правильність виконання вправ артикуляційної
гімнастики;
• настільні ігри-лото на різну
тематику (зоологічне, біологічне, «Посуд», «Меблі», «Одяг» тощо);
• муляжі фруктів, овочів, набори
невеликих пластмасових іграшкових тварин, комах, транспортних засобів,
ляльковий посуд і т. д. (або картинки з їх зображенням);
• розрізні картинки з двох і більше
частин або пазли;
• пластилін та інші матеріали для
ліплення, конструктор, шнурівки, рахункові палички для розвитку дрібної
моторики;
• зошит або альбом для наклеювання
картинок і планування занять.
Вашим хобі до остаточної компенсації
недорозвинення мовлення у дитини має стати колекціонування різних картинок, які
можуть стати в нагоді у процесі підготовки до занять (барвисті упаковки від
продуктів, журнали, плакати, каталоги, рекламні буклети з супермаркетів тощо).
Знайдіть вдома велику коробку, куди ви будете складати свою «колекцію».
Основною проблемою для батьків є
небажання дитини займатися вдома. Щоб подолати це, необхідно
зацікавити малюка!
Важливо пам'ятати, основною
діяльністю в дошкільному
віці є ГРА!
Всі заняття повинні будуватися за
правилами гри: можна «відправитися в подорож» у Казкове королівство або в гості
до Незнайка. Плюшевий ведмедик або лялька теж можуть «поговорити» з малюком. Не
чекайте, що Ваша дитина буде сидіти на місці і вбирати в себе знання, які Ви їй
запропонуєте. Не переживайте! Ваші старання не пройдуть дарма, і результат занять обов'язково
проявиться.
ЩОДЕННО СЛІД ПРОВОДИТИ:
• ігри для розвитку дрібної
моторики;
• артикуляційну гімнастику (краще 2
рази в день);
• ігри для розвитку слухової уваги
або фонематичного слуху;
• ігри для формування лексико-граматичних
категорій (узагальнюючі слова, синоніми, антоніми, багатозначні слова; число,
рід, відмінок).
Кількість ігор: 2-3 в день, крім
ігор на розвиток дрібної моторики і артикуляційної гімнастики.
Знайомте дитину
з дитячою літературою! Намагайтеся прочитати маляті хоч кілька сторінок,
розгляньте картинки до прочитаного тексту, опишіть їх, задайте дитині питання
за текстом прочитаного. «Коли ж це все
встигнути?» - запитаєте Ви. Читання книг можна відкласти на вечір перед
сном. Читання перед сном стає улюбленим заняттям малюка, адже ще 15-20 хвилин
можна не спати, поспілкуватися з батьками, поділитися своїми секретами. Бажано,
щоб тема літературного твору збігалася з лексичною темою тижня в дитячому
садку.
Користуйтеся наочним матеріалом! Дітям важко сприймати слова, які не
підкріплені зображенням. Наприклад, якщо Ви вирішили вивчити з дитиною назви
фруктів, покажіть їх у натуральному вигляді або користуйтеся муляжами,
картинками.
Говоріть чітко, повернувшись
обличчям до дитини. Нехай вона бачить рухи ваших губ і язика,
запам'ятовує їх.
Не вживайте слово «неправильно»! Підтримуйте
всі починання малюка, хваліть навіть за незначні успіхи. Не вимагайте від нього
правильної вимови слова відразу. Краще ще раз самі повторіть зразок вимови
цього слова.
Не бійтеся експериментувати! Ігри можна придумувати самим. Можна
адаптувати складні ігри (пристосувати умови гри до рівня розвитку дитини), якщо
дитина не сприймає їх у тому вигляді, в якому Ви пропонуєте.
ПОРАДИ ЛОГОПЕДА:
1. Для
досягнення результату необхідно займатися з дитиною регулярно та систематично!
Заняття повинні бути цікавими, не примусовими, не слід перетворювати їх на
додаткові навчальні години. Заняття можуть проводитися під час прогулянок,
поїздок. Але деякі види занять вимагають обов'язкової спокійної ділової
обстановки, а також відсутності відволікаючих чинників.
2. Тривалість
заняття без перерви не повинна перевищувати 15-20 хвилин. Час занять повинен
бути сталим у режимі дня, адже це дисциплінує дитину, сприяє засвоєнню
навчального матеріалу. Не перевтомлюйте малюка! Не перевантажуйте інформацією!
Це може стати причиною заїкання. Починайте заняття з 3-5 хвилин у день,
поступово збільшуючи час. Деякі заняття (наприклад, на формування лексико-граматичних
категорій) можна проводити по дорозі додому. Адже після 15-20 хвилин заняття
увага дитини розсіюється, і вона не буде здатна сприймати інформацію. Є діти,
які не можуть сконцентруватися і на цей час, адже кожна дитина - індивідуальна.
Якщо Ви побачите, що увага дитини розсіяна, що вона вже зовсім не реагує на
звертання, як би Ви не старалися і не залучали всі знайомі Вам ігрові моменти,
значить, заняття необхідно припинити або перервати на деякий час.
3. Необхідно визначити, хто саме з дорослого
оточення дитини буде з нею займатися, виконуючи завдання логопеда; варто
дотримуватися єдиних вимог, які будуть ставитися до дитини.
4. При
отриманні завдання уважно ознайомтеся з його змістом, переконайтеся в тому, що
воно Вам зрозуміле. У випадку виникнення труднощів проконсультуйтеся з
логопедом.
5. Привчайте дитину до самостійного виконання завдань. Не
слід поспішати, показуючи, як потрібно виконувати завдання, навіть якщо дитина
засмучена невдачею. Допомога дитині повинна бути своєчасною і в
розумних межах.
6. Потрібно урізноманітнювати форми
проведення занять, чергувати завдання зі збагачення словника із завданнями з
розвитку пам'яті, уваги, звуковимови, розвитку мовлення.
7. Необхідно підтримувати в дитини
бажання займатися, стимулювати її до подальшої роботи, заохочувати успіхи,
вчити долати труднощі.
8. Будьте терплячими до дитини,
уважними під час занять. Ви повинні бути доброзичливими, співчутливими, але
водночас досить вимогливими. Не забувайте відзначати успіхи дитини, хвалити її
за досягнуті результати.
Терпіння
Вам і успіхів, радості у спілкуванні!
Основними причинами, які більшою мірою
спричиняють затримку мовленнєвого розвитку дитини є вади та розлади мовлення,
що можуть виникнути у різні періоди раннього дитинства і позначитися на
подальшому інтелектуальному та комунікативному розвитку, а також такі, які
призводять до руйнації особистості, соціальної незрілості. Повноцінний розвиток
мовлення є необхідною умовою гармонійного розвитку особистості. Виховання
«чистої» мови у дітей - це серйозне завдання, що стоїть перед батьками та
педагогами. Мова - це діяльність, яка здійснюється при узгодженому
функціонуванні головного мозку та інших відділів нервової системи. У здійсненні мовної функції беруть участь слуховий, зоровий,
руховий і кінестетичний аналізатори.
Формування
правильної звуковимови у дітей можливе завдяки розвинутому мовленнєвому (фонематичному) слуху, мовленнєвому
диханню та чіткій, злагодженій артикуляції.
Мовленнєвий (фонематичний) слух
Для того,
щоб навчитись правильно вимовляти звуки, дитина повинна точно сприймати їх на
слух. Здатність правильно чути, впізнавати та розрізняти звуки називається
мовленнєвим (або фонематичним) слухом. Мовленнєвий слух можна порівняти з
музичним. Завдяки музичному слуху дитина може відрізнити один музичний звук від
іншого, а завдяки мовленнєвому слуху вона розпізнає звуки рідної мови і
розрізняє їх між собою.
Саме з
допомогою мовленнєвого слуху дитина вчиться вимовляти звуки. Коли дитина чує
певний звук, вона намагається його відтворити, інтуїтивно підбираючи для цього
різні варіанти вимови. Якщо ж звук вийшов неточним, мовленнєвий слух дитини «не
приймає» його. І дитина продовжує шукати нові способи вимови цього звуку.
У деяких
дітей мовленнєвий слух від початку не розвинений
(фонематичний недорозвиток мовлення). З цієї причини вони не можуть навчитись
правильно вимовляти звуки, так як не можуть оцінити, чи співпадає їх вимова із
загальноприйнятою (нормативною). Інакше кажучи, вони «неточно» чують те, що
вимовляють самі, а також те, що вимовляють оточуючі. Слід зауважити, що це не
пов’язано з загальним зниженням у дитини фізіологічного слуху. Хоч за певних
обставин логопед може порекомендувати перевірити і його.
Мовленнєве дихання
Наступною
необхідною умовою для формування правильної звуковимови є правильне мовленнєве
дихання, або, як кажуть логопеди, мовленнєвий видих.
При вимові
майже всіх звуків рідної мови мовленнєвий видих має бути спрямований і здійснюватись
через рот (без часткового попадання у ніс). Виключенням є два «носових» звука
[м] та [н].
Мовленнєвий
видих слід не просто спрямувати в рот, а й направити в певне місце
артикуляційного апарату, яке знаходиться ближче до виходу з ротової порожнини,
ніж те місце, де утворюється звук. Це пов’язано з тим, що саме повітряний
струмінь під час проходження між органами артикуляції створює звучання звуків.
Якщо ж мовленнєвий видих налаштований інакше, послаблений, він не досягне місця
творення звуку і звук буде неповноцінним.
Артикуляція
Після того, як повітря потрапило у рот дитини, його
артикуляційні органи займають певні положення, необхідні для вимови конкретних
звуків. Такі положення в логопедії називаються артикуляцією звуків. При
неправильній артикуляції звук буде неточним.
Процес
розвитку артикуляційної моторики займає одне з головних місць у логопедичній
роботі з формування правильної звуковимови. Він включає в себе:
вироблення у дитини повноцінних рухів органів мовленнєвого апарату, формування
вміння переходити від простих артикуляційних рухів до складних, які будуть
використовуватися в подальшому для правильної вимови звуків.
Під час виконання
артикуляційних вправ можна
використовувати різні вірші і тексти. Вони не тільки допомагають
зацікавити малюка виконувати окремі рухи, а покликані також розвивати увагу,
почуття ритму, удосконалити мовленнєвий
(фонематичний) слух, збагатити
словниковий запас.
Отже, ми з’ясували, що для успішного формування правильної звуковимови у дітей необхідна злагоджена робота трьох аспектів: мовленнєвого (фонематичного) слуху, мовленнєвого дихання та артикуляції. Якщо у Вас є сумніви щодо нормативного формування звуковимови у дитини, Ви можете скористатись послугами логопеда. Логопед проведе логопедичне обстеження дитини та підкаже найоптимальніші шляхи для попередження або ж подолання мовленнєвих порушень!
СПОЧАТКУ НАВЧИ ЇЇ ЧІТКО І ПРАВИЛЬНО ВИМОВЛЯТИ,
ПРОГОВОРЮВАТИ СЛОВО, РЕЧЕННЯ, ТЕКСТ,
ЧІТКО КОЖЕН ЗВУК!
(П.С.ТОЦЬКИЙ)
ЧОМУ ДИТИНА ПОГАНО ГОВОРИТЬ?
Немає коментарів:
Дописати коментар